http://www.belschool.net/
-162 OУ” Отец Паисий”
Моника Стефанова- 5 а клас
Котаракът в чизми
Трансформиращ преразказ от името на царя
Един ден eдин котарак дойде при мен в двореца и ми каза,че ми е донесъл заек направо от заешкото пасище.Гоосподарят му- Маркиз Дьо Карабас , е поръчал да ми го донесе от негово име. Казах да му благодари от мое име и да му каже,че неговият дар ме е зарадвал много.
След няколко дни Котаракът ми беше хванал и две яребици-хмм бяха много вкусни! След известно време пак ми донесе заек.Аз, естествено го приех на драго сърце.
И така два-три месеца си хапвах вкусен дивеч по поръчка на някакъв Маркиз Дьо Карабас.
Един ден излязох с дъщеря си, най-красивата принцеса на света, на разходка с каретата.Минахме със свитата си покрай реката и изведнъж някой започна да вика с всички сили, че господарят му се дави.Чух виковете и подадох глава през вратичката на каретата. Познах гласа на котарака, който всеки път ми носеше дивеч.Наредих на стражите да му се притекат на помощ.Докато измъкваха господарят му от реката, котаракът дойде при мен и ми каза,че разбойниците са му взели дрехите.
Веднага наредих да му донесат най-хубавите дрехи. Дъщеря ми много хареса маркиза, а и той й хвърли няколко коленопреклонни и нежни погледи.Дъщеря ми май лудо се влюби в него.Поканих го до се поразходим заедно.Минахме покрай една чудно хубава ливада. Попитах на кого е , а косачите ми отговориха,че е на Маркиз Дьо Карабас.Казах му , че има страхотно владение.
Минахме покрай плодородни житни нивя. Попитах на кого са, а жътварите ми казаха, че са Маркиз Дьо Карабас.Останах възхитен от владенията на Маркиза.
Стигнахме със свитата си до един богат замък.Исках да вляза вътре.Котаракът с усмивка ми каза , че съм добре дошъл в замъка на Маркиз дьо Карабас. Ах, но и този замък беше негов! В живота си не бях виждал по-красив замък.Маркизът предложи ръка на дъщеря ми.Заедно влязохме в една огромна зала с много хубаво подредена богата трапеза .Бях очарован от достойнствата на Маркиза.Дъщеря ми лудо се влюби още повече в него .
Като виждах огромните богатства на Мариз Дьо Карабас и щом изпих пет-шест чашки вино, му предложих да ми стане зет.
Той прие оказаната чест с дълбок поклон.Веднага вдигнахме невиждана сватба.А котаракът стана знатен благородник и от този ден той ловеше мишки само за развлечение.
Моника- Vа клас
Слънцето и Луната
Трансформиращ преразказ от името на Господ
Заех се да сътворявам света.Бях много доволен от това,което излизаше под ръцете ми.В един момент изпънах ръка, завъртях я зад главата си и се появи небето.
После обхванах нищото с ръце,сякаш държах топка.И създадох Земята.
Тъкмо щях да подържа творението си, за да му се порадвам , дойде Земята и ме помоли да е по-близо до мен. Аз я успокоих и обещах,че никога няма да бъде самотна, дори и да не съм до нея.
И създадох водата,планините,растенията,животните , накрая-хората. Ала беше тъмнина.Исках очите ми да се порадват и измислих Слънцето и Луната.Тогава всичко засия с ярка светлина.Слънцето и Луната бяха еднакво големи и светеха еднакво силно. Беше невероятно!
Но Луната дойде при мен и ми каза,че това,което съм създал е прекрасно. Но само тя е красива, защото свети с ярка светлина.Вдигнах си ръката и я накарах да млъкне.Погледнах тъжно своето творение и разбрах,че заедно с мира,на света са се появили завистта и раздорът.Обърнах се и я заплаших,че ще я раздробя. Че ще направя от нея милиони звезди,че трябва да се научи да се подчинява.И ще бъде наказана да получава светлина от Слънцето.Ще се наложи да се научи на смирение.От днес нататък ще стои в сянката на Земята.Така и стана! Тръгнах си...
Луната ме настигна и поиска да ми се извини.
Е, тя получи съдбата си,но се смилих и все пак я утеших: дадох й един народ-еврейския,който по нея ще брои дните си и към нея ще отправя молитвите си.
162 ОУ „ Отец Паисий”
Мариела Емилова Трайкова- V г клас
ЗИП-БЕЛ
Селянинът и динята- българска народна приказка
трансформиращ преразказ от името на герой
Ех, колко хитър и щастлив селянин съм!
Вчера минах покрай един бостан, пълен със зрели дини и ми потекоха лигите. Реших да си откъсна една диня. Седнах до пътеката и рекох да изям най-сладкото, сърцето. Защо ли? Не само, защото това е най-сладката част от динята…Исках, ако мине някой оттук, да си помисли, че богаташ е ял.Ала още бях гладен, та затова изядох и останалото.Рекох си:”Е, пак е нещо! Който мине оттук ще помисли, че магаре е минало.”
Ала още бях гладен, та изядох и семките.
„ Голяма работа!”- рекох си-„ Който мине след мен , ще си помисли, че оттук е минала кокошка.”
Ала не помислих и не се сетих, че който мине , изобщо няма да забележи, че съм бил тук.
Иван Шехтански – V г клас; ЗИП – БЕЛ
В долния свят
трансформиращ преразказ на епизод от приказката” Тримата братя и златната ябълка”
О, аз съм на гърба на черния овен! Знаех си, че така ще стане! А как исках да падна на белия овен!
Отивам в долния свяяяяяяяяяяяяяяят
Но тук няма никой. Къщи без хора. Ще почукам на тази врата. Чувам старчески глас , влизам и какво да видя? Една баба меси хляб със сълзи, вместо с вода. Питам я защо прави така, а тя ми разказва шепнешком, че в града има една страшна ламя, която пуска водата само ако изяде човек.Яла, яла, та изяла всичко живо в града. Днес бил ред на момичето на бабата. Бързо попитах къде мога да намеря ламята, скочих и се затичах към мястото.
Под едно дърво седеше хубаво момиче и плачеше. Погалих го по главата и му казах да се успокои, че ще убия тая лоша ламя.
Изведнъж земята се разтресе, дърветата се разлюляха и се появи страшилището- ламя. Замахнах с кривака веднъж- дваж и тя се сгромоляса мъртва на земята.
Момичето се затича радостно към къщи, а аз седнах да си почина под едно дърво, на което имаше гнездо с орлета.
Изведнъж една триглава змия запълзя към гнездото, малките се разпищяха, аз скочих и пата- кюта, утрепах змията.
Орлицата, за благодарност, искаше да ми се отплати някак. Нищо не исках, нищо не ми трябваше, исках само да си отида в моята си земя, горната. Тя ми обеща, но ми заръча да намеря девет крави ялови, девет мяха с вода, да туря всичко това в девет сандъка с вериги и да се обадя. Речено-сторено. Приготвих всичко и потеглихме към моя свят.
БЕЛ-ШЕСТИ КЛАС
ТЕСТ
Прочети текста и отговори на въпросите към него:
Поводите за подаряване на цветя са най –различни. Навремето е било прието цвете да се поднася само на жените, но днес това не е привилегия само на силния пол. Все по- често и дамите добавят към своя подарък за любимия цветя.
Все пак е добре да се знае, че цветята имат свой език и когато подбираме кое от всички да предпочетем, трябва да се вслушаме в традицията, в правилата на етикета, но и в собствения си вкус.
1. Текстът има за цел преди всичко:
а/ да разсмива;
б/ да разкаже случка;
в/ да убеждава;
г/ да даде полезни знания.
2. Текстът е откъс от:
а/вълшебна приказка;
б/хумористичен разказ;
в/книга за етикета;
г/ сборник басни.
3. Предмет на текста са:
а/ жените;
б/ обичаите;
в/ цветята;
г/ чувствата.
4. Темата на текста е:
а/ Цветята и древните хора;
б/ Цветята- дар за жените;
в/ Цветята и чувствата на хората;
г/ Подаряването на цветята.
5. Коя от глаголните форми е за минало свършено време:
а/ мислех;
б/ водех;
в/ взех;
г/ пишех.
6. Коя от глаголните форми е за минало несвършено време:
а/ пеех;
б/ ходих;
в/ видях;
г/ ядох.
7. В кой ред думите са сродни:
а/тромав-пъргав;
б/сърдечен-дружелюбен;
в/приказлив-разказвач;
г/откривам-намирам.
8.В кое изречение има грешка:
а/ Кой мислиш да предложиш за водещ?
б/ Кой знае нещо интересно по темата?
в/ Не знам кого да поканя на рождения си ден.
в/ Кои от вас ще дойдат на празника?
9. Коя ат думите е с две представки:
а/ разпределям;
б/ нелюбезен;
в/невнимателен;
г/ дружелюбен.
10. Попълнете таблицата с морфемите на думата предписанието:
11.Направете синтактичен анализ чрез подчертаване и попълнете таблицата с думите от изреченията:
Първите щъркели тържествено закръжиха над селото.
В градината на съседите се чуваше детски глъч
.
|